Miejskie serwisy w wyszukiwarce Polish World
Martin Miszczak
e-mail: miszczak@polska.net
Internet Polska, Waszyngton
Jestem właścicielem firmy Internet Polska, a zbieżność nazwy z krakowskim providerem Internet Polska jest całkowicie przypadkowa! Moja firma powstała dwa lata temu w Waszyngtonie i tam mieści się jej główna siedziba. Od kilku miesięcy mamy również biuro w Warszawie. Zajmujemy się głównie prowadzeniem serwisów internetowych oraz tworzeniem profesjonalnych stron WWW.
W Internet Polska do tej pory stworzyliśmy strony i serwisy dla:
Departamentu Handlu USA,
Ambasady Polskiej w Waszyngtonie,
Amerykańskiej Izby Handlowej w Warszawie
Western Union.
Nasze strony to również:
katalog PolishWorld, przewodnik po polskim i polonijnym Internecie,
katalog Bussines Polska, który jest przeznaczony dla firm i inwestorów zachodnich zainteresowanych Polską,
Bussines News from Poland – anglojęzyczny tygodnik o gospodarce i ekonomii w Polsce,
Gdańsk 1000 – przewodnik z okazji tysiąclecia tego miasta,
Wirtualna Księgarnia Polish-American Journal (największego miesięcznika polonijnego w Stanach Zjednoczonych na stronach WWW), gdzie można kupić książki przy użyciu karty kredytowej,
ogłoszenia drobne sprzedam-kupię, ogłoszenia matrymonialne i in.,
Internetowa Książka Adresowa, czyli baza danych e-mail polskich i polonijnych użytkowników Internetu, gdzie jest około 4000 adresów (można tu wpisać nazwisko i imię i odszukać adres).
Różnica pomiędzy stronami WWW i serwisami jest czasami znikoma. Serwisy traktujemy jako informacje w sieci, które w ciągu miesiąca zmieniają się przynajmniej o 30%. Strony WWW są bardziej statyczne, zmianie ulega około 10% informacji miesięcznie. Naszym głównym podejściem do pracy i jednocześnie zaletą jest kompletny serwis od a do z. Oznacza to, że opracowujemy koncepcję projektu, realizujemy ją, instalujemy na serwerze, utrzymujemy i zapewniamy marketing tych stron lub serwisów.
Marketing stron w sferze działań internetowych jest nowym pojęciem i dopiero od niedawna funkcjonuje. Posłużę się tu przykładem – otóż ilość informacji na WWW podwaja się co pół roku, a stron jest już ponad sześć milionów. Jak więc do tych informacji dotrzeć? Jak strony zareklamować, rozpowszechnić wiedzę o nich? Ta informacja musi do ludzi przyjść, musi zaistnieć rozpowszechnianie informacji o informacji.
Często reklamę w Internecie – bo w zasadzie większość stron w Internecie to reklama – traktuje się podobnie jak reklamę drukowaną. Jest to zasadniczy błąd, ponieważ reklamę w Internecie trzeba traktować „na żywo”, czyli często ją zmieniać, szczególnie uaktualniać sfery informacji, które mogą ulegać częstym zmianom. Na przykład, jeśli jako internauta sięgam po numer telefonu do urzędu i okazuje się, że jest on nieaktualny, wtedy cała sfera internetowych wieści jest dla mnie niewiarygodna, co źle wpływa na renomę firmy czy instytucji (nie wspomnę już o błędach ortograficznych, gramatycznych i graficznych, szczególnie w języku angielskim – od których aż się roi w polskim Internecie).
Naszym największym i najbardziej znanym serwisem jest Polish World. Jest to katalog z odnośnikami i adresami polskich i polonijnych stron w Internecie. Znaleźć tu można ponad 3000 adresów, podzielonych na 12 działów, dotyczących biznesu, ekonomii, mediów, komputerów i Internetu, edukacji, medycyny, polityki, rekreacji i in. Katalog Polish World posiada wersję polską i angielską, a w lutym bieżącego roku ukazała się na rynku polskim jego książkowa wersja.
Chciałbym jeszcze wyjaśnić, dlaczego posługuję się określeniem „katalog”, choć w tytule mojego referatu jest użyte słowo „wyszukiwarka”. Otóż określenie Polish World jako katalogu wydaje mi się bardziej sensowne, bowiem zasada działania wyszukiwarki jest niejako mechaniczna – wrzuca się tam tylko hasła po które sięga użytkownik. Katalog zaś jest pod stałym dozorem jego autorów – oni sprawdzają strony i podejmują decyzję, czy te strony są interesujące dla potencjalnego użytkownika. Naszym zadaniem jako autorów katalogu jest zindeksowanie tylko tych stron, które naszym zdaniem przedstawiają jakąś wartość. Sięganie przez Państwa do wyszukiwarki czy katalogu zależy od rodzaju informacji, jaka jest Państwu potrzebna. Jeśli informacja ma być precyzyjna – nie sięga się do wyszukiwarki. Ona bowiem na pytanie o np. hasło POLSKA poda 2 miliony haseł, z których milion to za przeproszeniem śmieci, a w ponad pięciuset następnych informacja się powtarza. W katalogu pod hasłem Polska internauta znajdzie tylko około 1000 odnośników, ale za to ma gwarancje ze wszystkie są sprawne i zawierają ciekawą informacje.
Jeszcze słowo o statystykach. Katalog Polish World, na przykład, otrzymuje około 400 000 uderzeń (połączeń) miesięcznie, znaczy to, że sięga po niego miesięcznie 40 000 czytelników. Zasadą naszego obliczania „odwiedzin strony jest założenie, że jedna osoba wchodzi do co najmniej 10 stron. Taki rodzaj informacji o użytkownikach wydaje nam się bardziej rzetelny – polecamy to przeliczanie, czyli dzielenie ilości połączeń przez 7, 8, 9, czy 10 innym firmom, które często informują o odwiedzinach na stronach nie biorąc pod uwagę faktu, iż jedna osoba zazwyczaj wędruje po kilku stronach. Wracając do ilości odwiedzin Polish World – liczba ta sprawiła, że nasz katalog jest najbardziej popularnym i najczęściej odwiedzanym anglojęzycznym informatorem o Polsce, co jest powodem do dumy.
Nasze ostatnie dzieło to Hotels Poland (http://www.hotelspoland.com), czyli internetowy serwis rezerwacji miejsc hotelowych w Polsce.
Serwis Hotels Poland jest w tym momencie anglojęzyczny i pozwala wybrać i zarezerwować hotel w Polsce przy użyciu kart kredytowych. Szczególnie zwracam uwagę na nasze zastosowanie systemu Secure Server (bezpiecznego serwera). Jest on przede wszystkim gwarancją bezpiecznego wysłania danych (przede wszystkim numeru kart kredytowych). Zasada jest bardzo prosta. W momencie gdy użytkownik wypełnia i naciska „wyślij”, formularz rezerwacji zostaje zaszyfrowany i w tej formie wędruje przez internet. Odszyfrowuje on się na poziomie naszego serwera. Oczywiście, na efekty finansowe serwisu Hotels Poland musimy poczekać co najmniej 6 miesięcy.